Ínyproblémák

Az ínygyulladás a leggyakoribb fogászati problémák közé tartozik. Életünk során szinte mindenki találkozhat vele.

Leggyakoribb oka a baktériumok elszaporodása. Evés és ivás hatására fogainkon vékony filmréteg úgynevezett plakk képződik, amely számos baktérium fajt tartalmaz,ami a fogínygyulladásért és fogszuvasodásért felelős.

Ha nem megfelelőn tisztítjuk a fogainkat és fogközeinket a bakteriális film megvastagodik, a benne található baktériumok elszaporodnak. Idővel a plakk megszilárdul, ami fogkőképződéshez vezet.

A fogkő fogkefével és fogkrémmel már nem távolítható el csak rendelőben lehet professzionális eszközökkel.

A fogkő először sárgás, majd sötét barnás felrakódás formájában jelentkezik, ami egy állandó ínygyulladást tart fenn.

A gyulladt íny vörös, duzzadt, érintésre, fogmosásra vérzik és kellemetlen szájszaggal párosul.

Az ínygyulladás hosszú ideig is fennállhat de sajnos nagyon gyakran tovaterjed a fogakat körülvevő csontállományra,  ami tasakképződéssel ínyvisszahúzódással , foglazulással, későbbi stádiumában akár spontán fogelvesztéssel  párosul. Ilyenkor már úgynevezett fogágybetegségről, parodontózisról beszélünk, amit a népi nyelv gyakran nevez ínysorvadásnak.

Fontos itt kiemelni, hogy tulajdonképpen nem az ínyünk sorvad, hanem  a fogakat körülvevő csont pusztul, és ezt követi  az íny másodlagos visszahúzódása.

Egyes gyógyszerek, hormonális változások( terhesség, menopauza), endokrin megbetegedések (cukorbetegség), valamint felszívódási és immun zavarok hatással vannak a fog tartószerkezetét érintő gyulladásos folyamatokra, és az állapot súlyosbodásához vezetnek.

A fogínygyulladás és a következtében kialakuló fogágybetegség nincs jó hatással a szervezet egészére sem. Tudományos kutatások mutatják, hogy szoros az összefüggés a szív-érrendszeri megbetegedések, koraszülés és egyes rákos megbetegedések és a fog tartó  szöveteit érintő gyulladásos megbetegedések között.

Kezelése:

A fogínygyulladás kialakulásának megelőzéséért mi magunk is sokat tehetünk. Megfelelő szájápolással, napi kétszeri legalább két percig tartó fogmosással, egyszeri fogköztisztítással szájvizek használatával az ínygyulladás megelőzhető.

Ha már fogkő is kialakult, ezt csak professzionális eszközökkel lehet eltávolítani. Fogkőeltávolítás után a kialakult fogínygyulladás pár nap alatt megszűnik.

Ha már fogágybetegség is kialakult a fogkő eltávolításon kívül szükségessé válhatnak egyéb speciális beavatkozások is, ez már sajnos sokkal nehezebben kezelhető és fordítható vissza, ezért fontos a megelőzés.

Ha ínye vérzik, duzzadt, kellemetlen a lehelete, forduljon minél előbb fogorvoshoz.